5 resultaten uit de monitor Digitale Geletterdheid 2019

Article type
Nieuws
Publicatiedatum
Leraar en leerling

5.296 leraren, ICT-coördinatoren, directeuren en bestuurders vulden in de zomer van 2019 de eerste monitor Digitale Geletterdheid in het primair onderwijs in. We zetten 5 opvallende resultaten voor je op een rij.

  1. Leraren ICT-coördinatoren, directeuren en bestuurders van scholen schatten de digitale geletterdheid van hun leerlingen op gemiddeld een 4,9 (op een schaal van 0 tot 10)

  2. Een meerderheid (63%) van de leerkrachten geeft een grote noodzaak aan tot verbetering van de digitale geletterdheid van hun leerlingen.

  3. 51% van de leerkrachten geeft aan dat de noodzakelijke ICT-voorzieningen om die stap de komende vijf jaar te kunnen zetten, niet voldoen.

  4. Op dit moment besteedt 72% van de leerkrachten structureel aandacht aan digitale geletterdheid bij één of meerdere vakken.

  5. Circa twee derde (64%) van de scholen heeft een speciale persoon die zich bezighoudt met onderwijsinnovaties op het gebied van digitale geletterdheid.

Goed dat veel scholen al aandacht geven aan digitale geletterdheid

Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad reageert op de monitor:  “Het verrast ons niet dat leraren de digitale geletterdheid van leerlingen laag inschatten. Het lijkt alsof kinderen zich heel natuurlijk bewegen in de digitale omgeving. Ze gebruiken veel devices en sociale media. Hier goed, veilig en bewust mee omgaan het vraagt om specifieke vaardigheden en kennis die verder gaat dan enkel gebruik. Het is goed dat veel scholen al aandacht geven aan digitale geletterdheid. Wat we in de praktijk zien is dat er verschillen zijn in hoe scholen omgaan met digitale geletterdheid. We zien scholen die digitale geletterdheid al een vaste plek in hun onderwijs hebben gegeven, maar wij zien ook scholen die nog zoekende zijn. Wij gaan er vanuit dat de nieuwe kerndoelen die ontwikkeld worden alle scholen houvast gaan geven.”  

Lees meer over de monitor op de website van de PO-Raad. 

Monitor Digitale Geletterdheid van ECP

De Monitor Digitale Geletterdheid in het primair onderwijs is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies om inzicht te krijgen in de status van digitale geletterdheid in het primair onderwijs in Nederland. Op initiatief van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving in samenwerking met Safer Internet Centre, Curriculum.nu, Kennisnet, Koninklijke Bibliotheek, Openbaar Onderwijs Groningen, SLO, Netwerk Mediawijsheid en mogelijk gemaakt door het ING Nederland Fonds