Aan de slag

8 tips: zo sta je sterker in de leermiddelenmarkt

Welke methodes sluiten aan bij je onderwijsvisie? En hoe kies je de juiste leermiddelen uit het enorme aanbod?  SIVON - een samenwerking van schoolbesturen op het gebied van ICT -  organiseerde daarom een marktconsultatie in het voorjaar van 2019. Leveranciers, distributeurs en schoolbesturen gingen er met elkaar in gesprek over de aanbesteding en de inkoop van leermiddelen. Hieronder lees je acht adviezen  die naar voren kwamen tijdens deze dag.

Zo sta je sterker

  1. Redeneer altijd vanuit jouw visie op onderwijs: welke leermiddelen passen daarbij?

  2. Vraag de uitgever of leverancier om een overzicht van de beschikbare leermiddelen, ook van de kosten en bijvoorbeeld de regels voor licenties, zodat je goed kunt vergelijken.

  3. Zorg voor nascholing voor leraren die met de middelen gaan werken, zodat de (dure) leermiddelen goed worden ingezet.

  4. Overweeg een kortere contractduur, omdat wensen en aanbod in deze tijd steeds sneller veranderen en je hierdoor makkelijker kunt switchen.

  5. Wees kritisch op de geboden kwaliteit en leg je eisen schriftelijk vast, zodat je daar altijd op terug kunt grijpen.

  6. Vraag de uitgever of leverancier of het mogelijk is om losse modules van een methode aan te schaffen. Hiermee ben je flexibeler (maar blijf redeneren vanuit een samenhangende onderwijskundige visie).

  7. Vraag je af of totaalpakketten werkelijk meer gemak bieden: vraag goed na wat de beloofde dienstverlening precies inhoudt.

  8. Als je voelt voor een gezamenlijk ontwikkeltraject van een leermiddel, maak dit dan in een vroeg stadium duidelijk aan de uitgever of leverancier.

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten