“Stille kinderen die opeens ronduit gaan vertellen: dat vind ik prachtig”

Article type
Interview
Publication date

“Kinderen in het speciaal onderwijs krijgen vaak kleinschalig onderwijs, in een prettige en veilige omgeving”, vertelt Richard Hulsebos, bovenschools iCoach. Hij wil de slechthorende kinderen - vaak met een taalachterstand - van de Professor Burgerschool (stichting VierTaal) goed voorbereiden op het voortgezet onderwijs en hun verdere leven. De omgeving van de school betrekken - en daarmee meer contact met de buitenwereld creëren - lijkt de juiste zet. Het nieuwe ontdeklab is dé plek om de mogelijkheden van ICT te ervaren en kinderen samen te brengen met de ‘échte wereld’.

Onderdeel van innovatievraag

Dit artikel is ook onderdeel van de innovatievraag:

VierTaal ontwikkelt een ontdeklab waar slechthorende kinderen zelf aan de slag kunnen
Portret Richard Hulsebos
Richard Hulsebos, bovenschoolse iCoach bij VierTaal en projectleider

Gericht op de toepassing

Het leren in het nieuwe ontdeklab moet volgens Richard Hulsebos vooral betekenisvol zijn: “Het is net als met potloden. Die zijn aanwezig en je gebruikt deze alleen als je ze nodig hebt, als ze van meerwaarde zijn. Hetzelfde geldt voor de iPad: we zijn gericht op de toepassing, niet op het middel.” De visie van VierTaal is dan ook dat je alleen kiest voor ICT-middelen als deze het onderwijs versterken. Hulsebos: “Kinderen moeten zelf inzien waarom ze iets leren en wat ze daarvoor nodig hebben.”

Multiculturele wijk

Het aspect ‘meer contact met de buitenwereld’ is een logische keuze voor het ontdeklab als je kijkt naar de ligging van de Professor Burgerschool: in Amsterdam Nieuw-West. Richard: “In deze multiculturele wijk gebeuren veel mooie dingen. Zo is er bijvoorbeeld een verzorgingstehuis, cultureel centrum, asielzoekerscentrum en er zijn veel scholen in de buurt, maar wij benutten deze mogelijkheden nog onvoldoende.”

Zijn doel is om de buitenwereld naar binnen te halen. Hulsebos: “Enkele asielzoekers fluiten wel eens bij ons bij een potje voetbal. Hoe leuk zou het zijn als die jongens helpen in ons ontdeklab? Of stel, het verzorgingstehuis weet de kinderen te vinden om een smartphonehouder voor een rollator te ontwerpen en produceren, omdat deze nog niet te koop is. Dat zou ik fantastisch vinden. We vervullen dan de verbindende functie waar we naar op zoek zijn.”

We hopen door het indienen van deze innovatievraag meer focus te krijgen.

Richard Hulsebos

Meer focus en ondernemerschap

Leraren hebben veel mooie ideeën en zijn enthousiast over de samenwerking met de buurt. Hulsebos: “Wij gaan nu aan de slag om al die ideeën terug te brengen tot drie concrete punten waar we mee kunnen starten. Misschien is starten met een webwinkel of een website waar mensen een opdracht kunnen plaatsen een goed idee. We hopen door het indienen van deze innovatievraag meer focus te krijgen.”

Ondertussen zit de school niet stil. Enkele kinderen maakten onlangs een reclamefolder die een eerste externe opdracht opleverde: het maken van een sleutelhanger met de 3D-printer. Iedereen in de groep voelde zich betrokken. Hulsebos: “De leerlingen moesten zelf nadenken over de pr, het ontwerp en de prijs van het product. Dit noem ik nou ‘ondernemend leren’: het gaat niet alleen om ondernemen, jezelf profileren en geld verdienen; je maakt als leraar zo de reken- of taalles ook meer betekenisvol.”

Leerstof blijft hangen

Juist voor slechthorende kinderen is de innovatievraag van Stichting VierTaal extra belangrijk. “De kinderen hebben veel behoefte aan visuele ondersteuning en in het lab ‘zien’ ze dingen gebeuren: door die ervaringen blijft de leerstof ook nog eens beter hangen.” De Professor Burgerschool werkt nu al met een praktijkklas, waarvan de kinderen waarschijnlijk doorstromen naar het praktijkonderwijs. “De kinderen uit deze klas helpen anderen in het nieuwe ontdeklab. Wat je dan ziet gebeuren, is prachtig. De stille kinderen gaan opeens ronduit vertellen!”

Differentiëren

Dat het ontdeklab de kinderen meer zelfvertrouwen geeft, blijkt ook uit een eerdere ervaring. Hulsebos: “De leerlingen hebben de 3D-printer helemaal zelf in elkaar gezet. De kleuters sorteerden de schroefjes, de middenbouw draaide de schroeven erin en de bovenbouw deed de controle. Iedereen leverde een bijdrage op zijn of haar niveau én werkte samen. In ons ontdeklab ligt een positieve nadruk op de verschillen en komen alle kernvakken samen.”