Aan de slag

Veranderen? Hou jezelf voor de gek met Kaizen

Als je voor het eerst aan de slag gaat met Design Thinking, kan dat best complex lijken. Hoe begin je? Kaizen kan je helpen. De gedachte is eenvoudig: grote veranderingen komen tot stand door kleine stapjes.

De kunst van Kaizen
Mensen zijn gewoontedieren, die bij elke verandering een bepaalde mate van stress ervaren. We willen in principe niet veranderen. Maar door de stap zo klein te maken dat je hersenen de actie niet herkennen als verandering, ontstaat er geen ‘risico’. Daar is Kaizen op gebaseerd.
De kern van Kaizen is: houd het klein. Werk in kleine stapjes toe naar een doel, dan heb je meer kans om het vol te houden dan wanneer je 'cold turkey' je gewoonten gaat omgooien of een grote verandering wilt inzetten.

"Het gaat niet om de grootte van de stap, maar om de richting van de stap"

De basisprincipes van Kaizen
De techniek van Kaizen is eenvoudig:

  • Stel eenvoudige vragen

  • Denk eenvoudige gedachten

  • Voer simpele acties uit

  • Los kleine problemen op

  • Geef jezelf kleine beloningen

  • Herken kleine (succes)momenten

Voorbeeld
Als mensen willen gaan sporten, denken ze vaak groots. “Ik moet drie keer per week naar de sportschool of gaan hardlopen.” Dat is een te groot contrast als je nooit sport, bovendien is de drempel om iets te doen te groot. Een goede eerste stap volgens Kaizen: start met het opzoeken van een website van een sportschool. En zoek misschien alvast de lestijden op. Of begin elke dag met 10 traptreden te lopen in plaats van de lift.

Kaizen en Design Thinking
Ook als je aan de slag wilt met Design Thinking, kun je Kaizen toepassen. Hierbij kun je bijvoorbeeld jezelf de vraag stellen: welke kleine acties kan ik vandaag ondernemen?
Vervolgens maak je de stap de helft kleiner. En nog eens de helft kleiner. Tot je een heel klein stapje overhoudt. Dat voer je uit.

Voorbeeld Kaizen bij Design Thinking
Samen met collega’s ben je met de Design Thinking methode bezig om een vraagstuk op te lossen. Hiervoor wil je mensen bellen om hen te interviewen in het kader van ‘zicht krijgen op je doelgroep’. Maar: je hebt een hekel aan bellen. Je kunt dan de volgende kleine stapjes nemen:

  1. Schrijf de naam op van de persoon die je het liefst wilt bellen
  2. Zoek zijn of haar telefoonnummer op
  3. Schrijf dit telefoonnummer op of zet het in je telefoon
  4. Pak pen en papier of open een leeg Word-bestand
  5. Schrijf erboven: afspraak beller 1
  6. Leg je telefoon voor je
  7. Pak een glaasje water
  8. Bel en maak een belafspraak.

Meer lezen over Kaizen?
Lees het boek: De kunst van Kaizen: met kleine stappen naar grote doelen van Robert Maurer.