Toolkit: Eigentijds onderwijs ontwerpen met Design Thinking - Kennisnet

Download

Design Thinking is een creatieve methode die je kunt inzetten voor het ontwerpen van eigentijds onderwijs. Leerlingen én leraren werken hierbij aan hun 21e eeuwse vaardigheden. Door bijvoorbeeld een filmpje te maken, de doelgroep te interviewen of te werken met een mindmap of flowchart. Deze handleiding is geschreven voor de procesbegeleider en geeft handvatten voor het werken met Design Thinking. 

 

Design Thinking (ontwerp denken) is een actieve werkwijze om innovatieve, creatieve oplossingen te bedenken voor complexe problemen. Uitgangspunt zijn de wensen en de behoeften van de gebruikers/klanten. 

 

Tijdens het Design Thinking proces behandel je zeven verschillende fasen. De handleiding neemt de procesbegeleider mee door alle fasen van dit proces. Je start altijd met de situatie die je wilt aanpakken (fase 1). Deze ga je analyseren (fase 2) zodat je precies weet voor wie je ontwerpt en wat je uiteindelijke doel is (fase 3). Dit doel bereik je door zoveel mogelijk ideeën te bedenken (fase 4), één van deze ideeën echt te maken (fase 5) en direct uit te voeren (fase 6). Belangrijk is om te zien, horen en voelen wat de groep waarvoor je werkt ervan vindt (leraren, ouders, leerlingen etc.). Met de verzamelde feedback verbeter je het idee en toets je dit nogmaals. Uiteindelijk volstaat het idee en reflecteer je op het succes (fase 7), waarom werkt het idee en is het te hergebruiken in andere situaties.

 

De toolkit is het resultaat van de versnellingsvraag van Stichting WereldKidz. Lees meer over de inhoud, achtergrond en het proces.