Stichting Jong Leren integreert digitale geletterdheid in het taalonderwijs

Innovatievraag
Aloysiusschool Stichting Jong Leren

Hoe kun je digitale geletterdheid integreren in het taalonderwijs?

Innovation question category

Onderwijs en ICT

Het verschil in digitale vaardigheden tussen kinderen is groot, zo blijkt uit onderzoek. Vaak is hier een relatie met taalvaardigheid. Als je goed kunt lezen, dan vind je ook digitaal beter je weg. Het integreren van digitale geletterdheid in het taalonderwijs biedt kansen om beiden te stimuleren.

Startdatum

02 oktober 2019

Waar komen taal en digitale geletterdheid samen en hoe kun je deze integreren in het primair onderwijs? En hoe is dit werkbaar voor scholen, wat vraagt het van teams en welke ondersteuning is nodig? Stichting Jong Leren zoekt een antwoord op deze vragen, samen met zeven andere besturen in het project 'App Noot Muis'. 

Gewenste resultaten

  • Antwoord op de vraag hoe taalonderwijs en digitale geletterdheid geïntegreerd kunnen worden
  • Een Wikiwijs-omgeving over taal en digitale geletterdheid met onder meer voorbeeldlessen
  • Een samenwerking hierin met onderwijspartners, zoals bibliotheken en educatieve uitgeverijen, SLO, Inholland en de Ipabo
  • Kennisdeling met de sector

Stichting Jong Leren bestaat uit 26 confessionele basisscholen en werkt in deze innovatievraag samen met Agora, Elan Onderwijsgroep, Openbaar Onderwijs Groningen, Sarkon en Meerwerf, SKOWF, Surplus en PCOU Willibrord.  Als resultaat van het project 'App Noot Muis', willen deze acht besturen een antwoord krijgen op de vraag wat wel en niet werkt bij de integratie van taalonderwijs en digitale geletterdheid.

Taalonderwijs digitaal versterken

Het is niet de bedoeling dat er activiteiten rondom digitale geletterdheid worden toegevoegd aan het bestaande lesaanbod. Het streven is om een aantal lesonderdelen aan te passen en daarmee het taalonderwijs te versterken. De activiteiten vanuit digitale geletterdheid verrijken het taalonderwijs dus. Maar hoe is dat te doen, als je bijvoorbeeld met een methode werkt? Wat moet er in, wat kan er uit? Zien leraren het wel zitten om te ‘mixen’?

Jong Leren en de samenwerkende besturen zien de noodzaak om digitale geletterdheid op te nemen in het curriculum en geloven in de kansen die de integratie met het taalonderwijs biedt. Daarvoor wordt al volop samengewerkt met andere besturen en met externe partijen. Met deze innovatievraag willen ze de samenwerking maximaal benutten, ervaringen delen met andere besturen en stappen zetten in de aanloop naar de curriculumherziening.

Reacties

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.