Dynamiek verbindt inzet adaptieve leermiddelen met beleid

Innovatievraag
jongen gebruikt ipad

Hoe slaan we de brug tussen beleid, visie en de inzet van digitale adaptieve leermiddelen? En wat vraagt dit van leraren?

Innovation question category

Onderwijs en ICT

Steeds meer scholen gebruiken adaptieve leermiddelen. Leerlingen kunnen hiermee in hun eigen tempo en op eigen niveau door de lesstof. Dat vraagt een ander soort begeleiding van de leraar: hoe lees je de data goed? Hoe houd je het overzicht over het leerproces? En hoe sla je de brug van en naar de onderwijsvisie van je school?

 

Startdatum

02 oktober 2019

Vorig jaar introduceerde Dynamiek het adaptieve leermiddel Snappet binnen haar scholen. Met succes! Nu wil de Scholengroep een stap verder gaan en de brug slaan tussen beleid, visie en het gebruik van ICT-middelen. Een leermiddel is geen doel op zich, maar helpt mee om een bepaald doel te bereiken.

Leraren moeten niet alleen weten hoe ze met ICT-middelen kunnen werken, maar vooral ook hoe ze deze effectief en onderbouwd kunnen inzetten. Daarnaast is het belangrijk dat de schoolleiding een heldere visie op het gebruik van adaptieve leermiddelen formuleert.

Dit wil Dynamiek bereiken

  • Een helder  beleid, visie en doelen voor de inzet van digitale adaptieve leermiddelen
  • Meer zicht op de vaardigheden die leraren  moeten hebben om data te kunnen interpreteren, doelen te stellen en hier de juiste keuzes in te maken
  • Een programma voor de ontwikkeling van meer eigenaarschap hierin bij leraren
  • Een doordachte inzet van ICT-middelen, met name bij ondersteunende programma's die methoden vervangen (zoals Snappet)
  • Kennisdeling met de sector

Bij Dynamiek Scholengroep zijn twintig katholieke en openbare basisscholen aangesloten uit de gemeenten Horst aan de Maas en Venray (Noord-Limburg), waarvan één school voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO). 

Stap verder

In het schooljaar 2018-2019 is Dynamiek gestart met het digitale adaptieve leermiddel Snappet. Inmiddels kennen de leraren de basisfuncties, is het ICT-gebruik op alle scholen toegenomen en zijn leraren en leerlingen enthousiast. Er zijn ook leraren vrij geroosterd om collega’s te coachen en te ondersteunen bij vragen.

Dynamiek wil nu de brug slaan tussen beleid, visie en het gebruik van ICT-middelen zoals Snappet in de klas. De Scholengroep gaat in beeld brengen welke vaardigheden leraren moeten bezitten om de juiste keuzes te maken bij de inzet van adaptieve digitale middelen, doelen te stellen en te werken vanuit leerlijnen. Ook moeten leraren op basis van data passende keuzes gaan maken voor bijvoorbeeld instructiemomenten en de organisatie en begeleiding in de klas. Daarnaast is het belangrijk dat de schoolleiding een heldere visie op het gebruik van adaptieve leermiddelen kan formuleren. Meer begeleiding en sturing is gewenst om dit te bereiken.

Reacties

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.