Stichting BOOR verbetert digitale geletterdheid medewerkers

Hoe verbeter je de digitale geletterdheid van alle medewerkers, van leraar tot schoolleider?
Innovation question category
Als kinderen digitaal geletterd zijn, dan vergroot dat hun kansen voor de toekomst. BOOR ziet haar medewerkers als belangrijke schakel om dit te bereiken. Het is dan ook van belang dat zij digitaal geletterd zijn, ongeacht hun rol. Maar hoe pak je dat aan, als er veel verschillen in niveau zijn?
Startdatum
02 oktober 2019Om het gewenste niveau van digitale geletterdheid onder leraren te bereiken, gaat BOOR aan de slag met een aantal pilotscholen. De ervaringen en goede voorbeelden moeten ervoor zorgen dat ook op de overige 70 scholen digitale geletterdheid bevorderd wordt en dat het een vanzelfsprekendheid wordt voor elke medewerker.
Gewenste resultaten
- Verbetering van de digitale geletterdheid van medewerkers op een aantal pilotscholen
- Een gestructureerde en deelbare procesaanpak voor het verbeteren van digitale geletterdheid
- Praktijkvoorbeelden en do’s & dont’s die deelbaar zijn binnen BOOR en andere scholen
Stichting BOOR verzorgt openbaar onderwijs in Rotterdam. De achtergrond van de leerlingen is zeer divers en het is niet vanzelfsprekend dat zij digitale geletterdheid van huis uit meekrijgen. Om voor deze kinderen maximale kansen te creëren en de 'digitale kloof' te verminderen, kan het bevorderen van digitale geletterdheid een belangrijke succesfactor voor de toekomst zijn. Dat lukt alleen als alle medewerkers, van leraar tot schoolleider, ook digitaal geletterd zijn.
De pilotscholen richten zich op digitale geletterdheid, maar kijken hiervoor ook naar het vier-in-balans model, leiderschap en mindset (het belang inzien van iets).
Reactie
Mij vraagstuk richt zich op digitale geletterdheid waarin ik onderzoek wat leerkrachten nodig hebben. Mooi initiatief van jullie in Rotterdam. Mogelijk kunnen wij elkaar hierin helpen?
Reactie
Dat is een leuk vraagstuk! Je kan contact opnemen met stichting BOOR. De contactgegevens vind je bovenaan het artikel.