ATO-scholenkring uit ‘s Hertogenbosch wil graag dat scholen beter gebruik kunnen maken van het aanbod van educatieve partners in de stad. Alleen past het aanbod niet altijd in het programma, of komt het niet op het juiste moment. Om vraag en aanbod beter bij elkaar te brengen, is een verandertraject gestart. Hoe heeft ATO dit aangepakt? En waar moet je op letten bij een verandertraject?
Den Bosch beschikt over een rijk aanbod van educatieve partners die onderwijsactiviteiten organiseren, zoals culturele instellingen, milieu instanties en gezondheidsorganisaties. Toch maken scholen hier maar weinig gebruik van. Dat komt omdat deze onderwijsactiviteiten zich vaak bovenop het gewone lesprogramma stapelen. Dat moet anders, vond CvB-voorzitter Hans Tijssen van ATO-scholenkring. Hij ging via een versnellingsvraag op onderzoek uit - en deelt zijn belangrijkste tips om tot een succesvol verandertraject binnen je school te komen.
Onderzoek wat je al in huis hebt
Om te weten waar het leermateriaal van educatieve partners precies het curriculum kan aanvullen of vervangen, werd eerst onderzocht wat acht deelnemende pilotscholen zelf al in huis hadden aan leeractiviteiten. Dat is gedaan door met leerlijnen te werken en het leermateriaal te metadateren, waarbij er labels aan gehangen worden zodat duidelijk is aan welk leerdoel het bijdraagt. Hierdoor werd duidelijk waar er nog ruimte was voor meer invulling van buitenaf, of waar het gebruikte materiaal vervangen kon worden met aanbod van buitenaf.
Maak er ruimte voor
Een van de belangrijkste succesfactoren bij een verandertraject is volgens Tijssen de tijd en ruimte die daarvoor vrijgemaakt wordt. “Faciliteer en ondersteun niet alleen in geld, maar ook in tijd en professionaliteit. Bijvoorbeeld door mensen vrij te roosteren en te zorgen dat daar capaciteit voor is.”
Verander niet meteen alles
Een belangrijke tip uit dit verandertraject is 'om niet meteen al het oude overboord te gooien'. Bouw vernieuwing in, in de bestaande structuren die er al zijn. Houd bijvoorbeeld de bestaande methode aan en onderzoek welke onderdelen hiervan vervangen kunnen worden. En begin met pilots op een aantal scholen, voordat je een verandering overal doorvoert.
Ondersteun niet alleen in geld, maar ook in tijd en professionaliteit
Bouw voort op bestaande successen
Tijssen liet zich voor de versnellingsvraag inspireren door een eerder project: Bibliotheek op School. Ook hierbij werd de buitenwereld de school in gehaald, maar dan in de vorm van boeken. “Het helpt om voort te bouwen op bestaande successen. We wilden nu hetzelfde, maar dan met excursies en lesmateriaal.” Tijdens het eerdere project was er een model met zes bouwstenen voor samenwerking opgesteld, dat nu opnieuw ingezet is. Hierdoor waren veel van de betrokken deelnemers en medewerkers al bekend met delen van de opzet van het verandertraject en had het daarom meteen meer draagvlak.
Zoek verbinding - eerst binnen de school, dan daarbuiten
Het is essentieel om binnen en buiten de school een stevig samenwerkingsverband op te zetten, waarin iedereen elkaars taal begrijpt en in verbinding met elkaar blijft. Tijssen: “Het gaat altijd over de menselijke maat, over hoe mensen elkaar ontmoeten en wat zij met elkaar delen. Voor mij zit de kunst in het verbinden van mensen en hen faciliteren verandering in gang te zetten via een gemeenschappelijk thema.”
Tijssen: “Het is heel belangrijk dat je in de lokale samenwerking op bestuurlijk niveau je partners zoekt. Leer elkaar kennen, zoek de verbinding en sluit allianties.” Tijdens een onderzoeksproject of verandertraject leer je al doende elkaars taal begrijpen. “Je merkt dan al snel dat het vooral gaat om de duurzame verbindingen tussen scholen en partners in de stad.”
Stel duidelijke doelen
Om tijdens een verandertraject de focus en het draagvlak te behouden, is het vooral belangrijk om heel duidelijke en concrete doelen te stellen. Bij deze versnellingsvraag was het doel om een platform te zoeken waarop vraag en aanbod van projectonderwijs samenkomt. Tijssen: “We hebben een Programma van Eisen (PvE) opgesteld waarin een aantal voorwaarden staan voor een samenwerking. In onze zoektocht naar een geschikte partij, bleek de bibliotheek het beste in staat om alle domeinen in het PvE te realiseren.” In het PvE staat duidelijk geformuleerd aan welke functionele eisen het platform precies moet voldoen.
Maak proefopstelling
Om te onderzoeken of dit platform goed aan de eisen in het PvE voldoet en effectief functioneert, is er tijdens de versnellingsvraag een proefopstelling gestart. “In de proefopstelling starten we met het domein Zorg en krijgen voor het metadateren hulp van de GGD. Met leraren en ICT-coördinatoren testen we of de proefopstelling voor dit domein goed werkt.” Door een proefopstelling te doen en deze te testen met alle betrokkenen zijn er veel inzichten opgehaald, waarmee het platform weer verbeterd kon worden.
Het gaat altijd over de menselijke maat. Over hoe mensen elkaar ontmoeten en wat zij met elkaar delen