Verschillende OPONOA scholen (gemeente Berkelland en Groenlo Onderwijsgroep) experimenteerden al vanaf 2007 met programmeren in de klas. Zo werd er gewerkt met programmeertalen zoals Lego Mindstorms en Scratch en het cursusaanbod van studio.code.org. De scholen kregen de smaak zo te pakken dat programmeren en/of computational thinking in het bestuursakkoord van OPONOA verankerd werd.
De stichting merkte dat er onder leraren nog wel vragen leefden. Als je wilt gaan programmeren in de klas, hoe bereid je je daar als school dan op voor? En wat moeten kinderen precies leren? Om de scholen te helpen, diende OPONOA een versnellingsvraag in: hoe kunnen we een leerlijn programmeren implementeren in het basisonderwijs?
Vraag goedgekeurd
Het schoolbestuur van Elan Onderwijsgroep (Friesland) sloot zich bij OPONOA aan. De toetscommissie keurde de vraag goed: groen licht voor de betrokken besturen om zelf een leerlijn programmeren te ontwikkelen. Met hulp van SLO, het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling, en met ondersteuning van Kennisnet.
Aan de slag
De projectleiders van de scholen in Friesland (Elan) en Gelderland (OPONOA) zijn met elkaar rond de tafel gegaan om te definiëren wat zij onder een leerlijn verstaan. En welke materialen voor welke leeftijden geschikt zouden kunnen zijn. Experts van Kennisnet begeleidden deze sessies. Er vonden een paar bijeenkomsten plaats en regelmatig werd Skype ingezet als vergadertool. Dit heeft het proces versneld en lange reistijden voorkomen. De overleglijnen waren kort tussen de medewerkers in de projectgroep en na een jaar werd een mooi resultaat opgeleverd, waar veel scholen gebruik van kunnen maken.
Materiaal ontwikkelen
De scholen hebben gaandeweg zelf al het materiaal ontwikkeld. Steeds vanuit dezelfde invalshoek: leerdoelen koppelen aan suggesties voor concrete activiteiten, waaronder veel activiteiten waarvoor een leraar geen computers nodig heeft. Ook wordt programmeren breder getrokken dan coderen alleen. Het gaat ook om vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen en creatief denken.
Officiële lancering
Op woensdag 25 mei 2016 werd in Utrecht de doorlopende leerlijn programmeren officieel gelanceerd tijdens een symposium Computational Thinking. Nieuwsgierig naar alle resultaten? Die vind je in de wikiwijs Programmeren in het PO.
Bekijk hieronder de startfilm van de versnellingsvraag