Onderzoeksmatig besturen

Opleidingstype
Leergang
Thema
Innovatie & verandering
Voor
Bestuurders
Door
PO-Raad
Kosten
€ 975,-
Startdatum
Start
Tijd
18.00 – 21.00
Locatie
Utrecht en online
Groep mensen in overleg

Als schoolbestuurder speel je een cruciale rol bij het faciliteren van evidence-informed werken binnen jouw organisatie. Hoe stimuleer het ontstaan van een onderzoekscultuur en actief leren van elkaar? Met deze vragen ga je aan de slag bij de leergang Onderzoeksmatig besturen.  

Onderzoeksmatig leiderschap

Tijdens de leergang ontwikkel je jouw eigen onderzoeksmatig en gespreid leiderschap en je onderzoekende vaardigheden. Zo word je je bewust van je eigen houding en reflecteer je daarop. Ook is er ruimte om ervaringen en feedback uit te wisselen met collega-schoolbestuurders.

Aan de slag met een onderzoeksmatige cultuur

Je krijgt daarnaast praktische handvatten voor het creëren van een onderzoekscultuur binnen jouw organisatie. Tussen de bijeenkomsten door ga je hiermee aan de slag, gekoppeld aan je eigen koersplan en actuele ontwikkelingen zoals het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Zo ben je bij de afsluiting van de leergang een eind op weg met een passende, integrale visie op onderzoeksmatig werken en evidence-informed onderwijs.

Goede balans tussen theorie en praktijk 
 

Anje Ros en Ingrid Janssen
Anje Ros en Ingrid Janssen

Anje Ros (lector Leren en Innoveren bij Fontys Hogescholen) en Ingrid Janssen (bestuurder van Ambion) begeleiden de leergang. Samen zorgen zij voor een goede balans tussen de theoretische verdieping en de praktische uitvoering.  


Tijdens de leergang houden we ons aan de coronamaatregelen van de Rijksoverheid die op dat moment gelden. 

Na de leergang:

  • Heb je een integrale visie op onderzoeksmatig werken en evidence-informed onderwijs binnen jouw organisatie en verhoog je daarmee de onderwijskwaliteit. 
  • Weet je hoe je wetenschappelijke inzichten kan inzetten bij onderwijsvraagstukken.
  • Heb je je eigen leiderschap en onderzoekend vermogen ontwikkeld.
  • Kan je binnen jouw organisatie een onderzoekscultuur creëren en stimuleren.
  • Heb je een netwerk van collega-bestuurders op het gebied van evidence-informed onderwijs.

Programma

  • Bijeenkomst 1: De onderzoekscultuur in beeld

    18.00 – 21.00: Utrecht

    Wat is een onderzoekscultuur precies en hoe breng je die in kaart? Deze vragen staan centraal tijdens de eerste bijeenkomst. Daarnaast wordt besproken hoe je aan deze cultuur kunt werken vanuit verschillende rollen, zoals de leraar, schoolleider en  bestuurder. Je kiest vervolgens een aspect waaraan je binnen jouw bestuur wilt werken, en krijgt daarvoor concrete handvatten.

  • Bijeenkomst 2: Onderzoeksmatig werken

    18.45 – 21.00 uur: online

    Tijdens de tweede bijeenkomst delen Anje Ros en Ingrid Janssen manieren waarop scholen onderzoeksmatig kunnen werken aan onderwijsontwikkeling en hoe ze daarbij gebruikmaken van bestaande kennis. Ze bespreken hoe scholen dit kunnen organiseren en welk beleid en ondersteuning op bestuursniveau dit stimuleert. Ook de voorbeeldrol van bestuurders komt aan bod.  

  • Bijeenkomst 3: Gespreid leiderschap

    18.45 – 21.00 uur: online

    Gespreid leiderschap is een leiderschapsvorm die past bij een onderzoekscultuur en een lerende organisatie. Hoe kunnen schoolleiders gespreid leiderschap in hun school bevorderen? En hoe zorg je er als bestuurder voor dat je hen stimuleert en ondersteunt? Hierbij speelt de vraag hoe je alle expertise binnen je bestuur optimaal kunt benutten op school- en bovenschools niveau.

  • Bijeenkomst 4: Lerende organisatie

    18.45 – 21.00 uur: online

    De ontwikkeling van leraren tot specialisten en het voortdurend samen reflecteren op het eigen handelen geeft een grote impuls aan de onderzoekscultuur in scholen.  Anje Ros en Ingrid Janssen gaan in op de vraag hoe je een cultuur kunt bevorderen waarin op alle niveaus met en van elkaar wordt geleerd. Daarnaast bespreken ze hoe je dit als bestuurder kunt stimuleren in beleid en gedrag.

  • Bijeenkomst 5: Duurzame ontwikkeling op bestuursniveau en sectorniveau

    18.00 – 21.00 uur: Utrecht

    In de laatste bijeenkomst kijk je gezamenlijk terug op wat er geleerd en gedaan is, en presenteren alle deelnemers hun plannen. Ook kijk je naar het brede perspectief: hoe kunnen we deze ontwikkeling gezamenlijk in de toekomst doorzetten? En wat is nodig in de sector om samen een stap verder te komen als lerende, onderzoekende sector? 

Aanmelden

Inschrijven is mogelijk tot maandag 31 januari 2022.

Naam
Voorafgaand aan de leergang krijg je mogelijk een telefonische intake. 
Ik ga akkoord met het gebruik van mijn gegevens door de PO-Raad voor het deelnemen aan deze leergang.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden van de PO-Raad.