“Eerst was ik sceptisch, nu razend enthousiast!”

Article type
Interview
Publicatiedatum

Hoe heeft het team van de Groen van Prinstererschool het integreren van digitale geletterdheid in taal ervaren? We vroegen het aan Annemieke Huitsing (64), leraar van groep 7/8. 

Onderdeel van innovatievraag

Dit artikel is ook onderdeel van de innovatievraag:

Lucas Onderwijs ontwikkelt geïntegreerde leerlijn digitale geletterdheid

“Toen ik van collega’s hoorde dat we meer met digitale geletterdheid in het taalonderwijs gingen doen, was ik in eerste instantie niet enthousiast. Ik vond het juist zo waardevol dat onze leerlingen nog op papier schreven. Gedichten, vrije verhalen, recensies: op het einde van het jaar bundelden we deze en kregen de leerlingen een schrijfportfolio mee. Zou dat dan verdwijnen? Tegelijkertijd waren er ook jongere collega’s die wel de voordelen zagen. We hebben samen afgesproken dat we het in ieder geval een kans zouden geven.” 

Stap voor stap én praktisch aan de slag 

“Tijdens een studiedag kregen we uitleg en werd getoond hoe Google Drive werkt. Voor elke groep werd door iemand van de werkgroep een werkomgeving klaargezet. Op een volgende studiedag kregen we te zien hoe je een document klaarzet en ontvingen we een stappenplan met praktische uitleg. Samen met de werkgroep en mijn collega-leraren hebben we vervolgens nagedacht over welke opdrachten zich lenen voor digitale verwerking; we kozen voor de schrijfopdrachten. En toen… kwam de eerste lockdown.” 

Gedichten over corona 

“Eigenlijk zorgde dat juist voor een boost, niet alleen qua digitaal werken maar ook in de communicatie met ouders. Tijdens het afstandsonderwijs stuurden we hun elke week vlak voor het weekend een mail. Ik heb op een gegeven moment de gedichten die leerlingen geschreven hadden over corona gebundeld en – zonder namen van leerlingen – met ouders gedeeld. Een week later schreven de leerlingen over wat ze misten van school, ook die verhalen gingen naar ouders. Daar kregen we geweldige reacties op!” 

Voordelen van digitaal werken 

“Hoewel ik in het begin sceptisch was, begon ik al snel meerdere voordelen van de nieuwe aanpak te zien. Doordat meerdere kinderen in hetzelfde document werken, geven ze feedback op elkaars werk. Waardevol! Een ander voordeel is dat blaadjes met schrijfopdrachten niet langer kwijtraken in laatjes of dat ik stapels papier mee hoef te nemen. Ik klap mijn computer open en kan meteen feedback geven aan de leerling.”  

Niet meer terug naar papier 

“Ook de leerlingen vinden het geweldig. Het is mooi te zien dat ze nu ook andere ICT- en 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen: ze werken meer samen, leren hoe ze plaatjes toevoegen, hebben meer aandacht voor de vorm en structuur van een tekst.  Ik vind het interessant om te bekijken hoe we met een digitaal portfolio kunnen gaan werken. Kortom: ik zie veel mogelijkheden en zou nu niet meer anders willen!”