Extra ondersteuning in de klas: 'Iedereen wil groeien, zowel kind als leraar'

Article type
Interview
Publication date

Hoe zorg je er voor dat de inzet van extra mensen echt het gewenste effect oplevert? Dat is de inzet van de ontwikkelvraag van Kindcentrum Moerschans uit Hulst. Directeur Diana Blaeke en adjunct-directeur Annelies de Kock delen hun eerste ervaringen. 

Onderdeel van innovatievraag

Dit artikel is ook onderdeel van de innovatievraag:

Kindcentrum Moerschans zet extra ondersteuning in de klas in

Blaeke en De Kock grepen de kans om een ontwikkelvraag over anders organiseren in te dienen bij de PO-Raad met beide handen aan. De Kock: “Leraren kunnen veel leren van elkaar door met elkaar mee te kijken in de klas, maar dit heeft vaak geen prioriteit. Nu kan dat wel. We geloven dat als we er de tijd voor nemen, dit ook een positieve impact heeft op de groei van kinderen."

"Toen we met het idee tot anders organiseren kwamen, zorgde dat eerst voor wat spanning in het team. Maar toen we de adviezen van onderzoeker Nienke Woldman bespraken, zagen collega’s ook de kansen en zijn ze enthousiast gestart.”

Elk kind de aanpak die het nodig heeft

Blake: “Doordat de ene leerkracht van de combinatiegroep de basisinstructie van rekenen geeft en de ander zorgt voor de extra instructie, een verkorte instructie of het geven van extra verdieping, kunnen we nog meer aandacht geven aan de individuele leerling. Zo krijgt elk kind die aanpak die het nodig heeft. We hopen dat leerlingen en leraren op deze manier nog meer leren van elkaar. Blijven groeien, dat is voortdurend onze ambitie!”