De Haagse Scholen zet ICT in om kinderen bewegend te laten leren

Innovatievraag
kinderen met armen om elkaar heen

Hoe kunnen we kinderen meer bewegend laten leren met behulp van ICT?

Innovation question category

Onderwijs en ICT

Bewegen heeft positieve effecten op de leerprestaties, ontwikkeling, concentratie en natuurlijk gezondheid van kinderen. De realiteit is echter dat kinderen de afgelopen jaren juist minder zijn gaan bewegen en dat hun schermtijd flink gestegen is. Door het slim combineren van bewegen en ICT ontstaan er kansen. Maar hoe pak je dit aan?

Status

Afgerond
April 2021

De Prinses Marijkeschool van De Haagse Scholen ging aan de slag met de innovatievraag: Hoe kunnen we kinderen meer bewegend laten leren met behulp van ICT? Het antwoord is door bewegend leren onderdeel te maken van de lessen met bijvoorbeeld de active floor.

Dit zijn de resultaten van de innovatievraag

De Prinses Marijkeschool van De Haagse Scholen ging aan de slag met de innovatievraag: Hoe kunnen we kinderen meer bewegend laten leren met behulp van ICT? Het antwoord is door bewegend leren onderdeel te maken van de lessen met bijvoorbeeld de active floor.

  • Een netwerk ‘Bewegend leren’ waarin alle scholen van De Haagse Scholen kennis delen over bewegend leren en ICT.
  • Bewegend leren, bijvoorbeeld op de active floor, als onderdeel van het curriculum, zodat er geen extra taken bij komen.
  • Een video met alle resultaten en een goed beeld van wat een active floor op school kan toevoegen aan bewegend leren.
  • Meer werkplezier, want leerlingen vinden het leuk om te doen en leraren zien dat ze onbewust leren en met de stof bezig zijn.

Tips

Zelf aan de slag met een innovatievraag? Dit zijn de algemene tips van De Haagse Scholen:

  • Ga niet zomaar vernieuwen, maar kies een innovatie die past bij de visie van je school.
  • Haak collega’s aan en deel de succesmomenten. Je hebt kartrekkers, maar je doet het samen.
  • Kijk en denk vooruit. Zo wordt een innovatie een logische stap in het geheel en geen losstaand project.

Specifieke tips over bewegend leren en ICT

  • Rooster iemand vrij die bewegend leren coördineert en anderen enthousiasmeert.
  • Integreer bewegend leren in het curriculum, zodat het geen extra werkdruk oplevert.
  • Kies een apparaat dat gebruiksvriendelijk is. De Prinses Marijkeschool is tevreden over de active floor, maar er zijn meer opties. Ga kijken bij andere scholen.

Wil je sparren over dit onderwerp? Neem dan contact op met De Haagse Scholen.

Bewegend leren met ICT op de Prinses Marijkeschool

video

Hoe kunnen we kinderen meer bewegend laten leren met behulp van ICT? Bekijk de bevindingen van de Prinses Marijkeschool in deze video.

Meer werkplezier door bewegend leren met ICT

Interview

Het team van de Prinses Marijkeschool onderzocht hoe ze kinderen meer bewegend kunnen laten leren met behulp van ICT.

Dansen in klas

De Haagse Scholen is een groter schoolbestuur in regio Den Haag waarin het belang van goed gebruik van ICT wordt gestimuleerd. Zo ook op de Prinses Marijkeschool. De school staat in een Haagse wijk met een hoge armoedegrens. Kinderen zijn zelden lid van een sportvereniging en spelen niet of weinig buiten. Overgewicht is er een serieus probleem, net als de onderontwikkeling van de grove motoriek. De school ziet een kans in het combineren van bewegend leren met ICT. 

Op dit moment denkt de Prinses Marijkeschool aan het inzetten van een Active Floor, een mobiel apparaat met educatieve beweeg- en leergames. De spellen zijn door de leerkracht aan te passen op niveau, groep, onderwerp of vakgebied. Door samen te spelen versterken kinderen hun motorische, sociale en cognitieve vaardigheden. Met de Active Floor wil de school beweging en ICT structureel aan elkaar verbinden.