Goed Worden, Goed Blijven Plus

Opleidingstype
Ondersteuningstraject
Thema
  • Regie op onderwijskwaliteit
  • Onderwijsresultatenmodel
Voor
  • Bestuurders
  • Overig
  • Schoolleiders
Door
PO Raad
Kosten
Gratis
Begindatum
Vanaf
Locatie
Op locatie

Heeft jouw school de basis op orde, maar liggen de onderwijsresultaten gevaarlijk dicht bij de signaleringswaarde, of net daaronder? In het schooljaar 2022/2023 kun je gebruik maken van het ondersteuningstraject 'Goed Worden, Goed Blijven Plus' om hieraan te werken. Ga samen met een extern adviseur aan de slag met een zelfevaluatie en een verbeterplan.  

In het nieuwe resultatenmodel van de Onderwijsinspectie heeft iedere school een eigen signaleringswaarde die past bij de leerlingpopulatie. Je kunt als school gebruik maken van het ondersteuningstraject Goed Worden, Goed Blijven Plus als de opbrengsten rond deze signaleringswaarde liggen en daarmee duidelijk lager zijn dan het landelijk gemiddelde.  

Wat houdt de ondersteuning in? 

Het ondersteuningstraject  Goed Worden, Goed Blijven Plus van de PO-Raad bestaat uit: 

  • Begeleiding van een ervaren onderwijsadviseur (voor maximaal 15 dagen)
  • Een zelfevaluatie, die je kunt gebruiken als basis voor een jaar- of schoolplan
  • Een plan van aanpak voor het komend schooljaar, gericht op het verbeteren van de resultaten en breder

Hoe werkt het? 

  • Meld je aan voor het programma via de site van de PO-Raad.  Op het formulier vul je je school- en bestuursgegevens in en de berekening van de resultaten van je school. Hierna ontvang je een ontvangstbevestiging. 
     
  • Een programmamedewerker neemt daarna contact op voor een kennismakingsgesprek.  Centraal staan de wederzijdse verwachtingen en achtergrondinformatie over de school en de resultaten. Hierna maken we de aanmelding definitief. 
     
  • Op basis van de  gegevens uit het kennismakingsgesprek, word je in contact gebracht met een expert die past bij jouw school. De experts die werken voor het programma zijn goed thuis in het onderwijs en het begeleiden van scholen. 
     
  • Je maakt als school een zelfevaluatie aan de hand van een format. De expert kijkt mee en kan, afhankelijk van je wensen, hulp bieden. Door bijvoorbeeld klassenbezoeken af te leggen of mee te kijken naar de LVS-resultaten.  Zo ontstaat een goed beeld van de beginsituatie (0-meting) en de hulpvraag. 
     
  • Samen met de expert stelt  je school een plan van aanpak of verbeterplan op. Ook hiervoor gebruik je een format. In het plan wordt duidelijk wat je school gaat doen de komende periode, maar ook wat de expert oppakt. Je verbetert de leerresultaten door keuzes te maken in het aanbod en de manier waarop de leerstof wordt aangeboden. In het plan van aanpak kan bijvoorbeeld staan dat de expert een studiedag leidt over bepaalde onderwerpen, een paar leraren intensief begeleidt, meewerkt met de intern begeleider of een coach is voor de directeur.  
     
  • Samen met de expert ga je aan de slag om het beste te halen uit je leerlingen en de ambities van de school te verwezenlijken. Werken vanuit een plan van aanpak geeft nieuwe energie, zeker als doelen worden behaald. 

Wat vraagt dit van jouw school?

Meedoen met het programma vraagt inzet van de school en uiteraard goedkeuring van het bestuur. Het is een interventie die je samen inzet om de resultaten (verder) te verbeteren en die vraagt om motivatie op alle niveaus.  

Gebruikmaken van het ondersteuningstraject

Kijk of je school in aanmerking komt voor het ondersteuningsprogramma van Goed Worden, Goed Blijven Plus, bespreek het met je team en meld je aan!

Heb je nog vragen? Stel ze per e-mail
 

Zo bereken je of jouw school in aanmerking komt

Normaal gesproken wordt uitgegaan van de drie laatst afgenomen eindtoetsresultaten. Door het wegvallen van de eindtoets in 2020, kijk je nu naar het gemiddelde van 2019, 2021 en 2022. Vervolgens bereken je welk percentage leerlingen in deze jaren 1F en 1S/2F heeft behaald voor lezen, taalverzorging en rekenen samen. Aan de hand van deze cijfers kijkt ook de inspectie naar de leerresultaten.

Kijk in Vensters

De cijfers die je in het rekenvoorbeeld ziet, kun je vinden in het programma Vensters. In aanmerking voor Goed Worden, Goed Blijven Plus komen: 

  • Scholen die in Vensters ‘oranje’ kleuren en daarnaast dichter bij de signaleringswaarde van hun schoolwegingsgroep uitkomen dan bij het landelijk gemiddelde   
  • Scholen die in Vensters ‘rood’ kleuren, omdat ze onder de signaleringswaarde scoren. Na de aanmelding wordt wel besproken of de start van ondersteuningstraject niet samenvalt met een bezoek van de inspectie of een herstelopdracht. Ook bekijken we of de school geschikt is voor GWGB Plus of beter past binnen het reguliere programma GWGB.

Waarden om mee te kunnen doen

Hier zie je een overzicht van de schoolwegingsgroepen. Achter elke schoolwegingsgroep staat de maximale score om gebruik te kunnen maken van het aanbod van GWGB Plus. Ook als je slechts op één van de referentieniveaus onder de grenswaarde scoort, kan je jouw school inschrijven.

Goed Worden, Goed Blijven (Plus)

Al ruim 13 jaar ondersteunt het programma  Goed Worden, Goed Blijven scholen als  zij van de inspectie de beoordeling ‘onvoldoende’ of ‘zeer zwak’ hebben gekregen. Zodat ze zo snel als mogelijk is weer een voldoende te scoren. 

Sinds 2020 hebben 200 scholen meegedaan aan Goed Worden, Goed Blijven Plus en in het schooljaar 2022/2023 kunnen nog eens 150 scholen zich inschrijven. De ondersteuningstrajecten kunnen doorlopen tot in 2023/2024.