6 tutorials over kansrijk adviseren
Een kansrijk, passend schooladvies geven, hoe doe je dat in deze coronatijd? Het Lerarencollectief kreeg hierover veel vragen en maakte samen met pedagoog Pedro de Bruyckere een serie tutorials met de naam 'Beter adviseren'. Drie leraren uit groep 8 geven hierin handvatten en tips over kansrijk adviseren.
In oktober 2020 bracht het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap samen met andere onderwijspartners de handreiking schooladvisering uit. Hierin is literatuur verzameld over de overgang van po naar vo; geschikt voor leraren die zich voor het eerst bezighouden met de schooladviezen, maar ook voor hen die hierover willen reflecteren.
Het Lerarencollectief, OCW en de PO-Raad hebben deze handreiking samen met pedagoog en onderzoeker Pedro de Bruyckere vertaald naar zes tutorials voor schoolteams. Hierin delen drie leraren van groep 8 - Arco Harink, Dymphy Weerstand en Marco de Leeuw - hun visie en ervaringen over kansrijk adviseren.
Leraar Arco Harink: passend advies
Arco Harink (leraar groep 8) vertelt in vierenhalve minuut 'waarom elke leerling een zo passend mogelijk advies verdient'.
Leraar Dympy Weerstand: mogelijkheden zien
Dymphy Weerstand (leraar groep 8) presenteert in zes minuten 'waarom we leerlingen te hoog of te laag inschatten en welke leerlingkenmerken we meenemen binnen onze adviezen'.
Leraar Marco de Leeuw: input advies
Marco de Leeuw (leraar groep 8) presenteert in ruim 3 minuten welke gegevens we waarom wel en niet mee moeten nemen in het opstellen van het advies.
Leraar Marco de Leeuw: toekomstgericht advies
Marco de Leeuw (leraar groep 8) presenteert in ruim 2 minuten of je met het opstellen van je advies rekening houdt met de gegevens van nu of met mogelijkheden in de toekomst
Leraar Arco Harink: misvattingen over advies
Arco Harink (leraar groep 8) gaat in op enkele misvattingen binnen de schooladvisering (vier minuten).
Leraar Dymphy Weerstand: uitdagingen
Dymphy Weerstand (leraar groep 8) gaat in op de uitdagingen rond de advisering in tijden van corona (vier minuten).
Meer weten?
- De handreiking schooladvisering
-
Inequality in Teacher Judgements, Expectations and Track Recommendations: A Review Study.
-
De kwaliteit van het basisschooladvies. Een onderzoek naar de totstandkoming van het basisschooladvies en de invloed van het basisschooladvies op de verdere schoolloopbaan. Inspectie van het Onderwijs (2014).
-
Onderwijsraad over doorgeschoten differentiatie.
-
Kansen(on)gelijkheid bij de overgangen po-vo. Bevindingen en bevorderende en belemmerende factoren. Inspectie van het Onderwijs (2018).
-
Meritocratisering leidt tot waterbed-effect in het onderwijs. ESB, Gelijke Kansen op School. Van de Werfhorst, H. G. (2018).
-
Niet vroeg selecteren, maar kansen creëren. Denessen, E. (2019). In S. Beekhoven en P. Witte (Red.). Sardes Special nr. 25.