Welke resultaten heeft Akkrum behaald met deze verkenning naar werkdruk? En hoe heeft het de school geholpen? Bekijk het rapport over deze case, het stappenplan Value Stream Mapping of lees hieronder de samenvatting.
Uit het onderzoek met Value Stream Mapping (VSM) op OBS Akkrum blijkt dat ICT regelmatig een kansrijke oplossing biedt voor (onderdelen van) taken die voor werkdruk zorgen.
Toegankelijkheid
In het geval van OBS Akkrum ziet het team vooral ICT-verbeteringen voor de taak ‘groepsplannen’. Een ICT-oplossing hierbij is het verbeteren van de toegankelijkheid van les- en leerlinggegevens. Gegevens moeten goed vindbaar en doorzoekbaar zijn, vindt het team. Hierdoor heeft een leraar meer overzicht en vindt hij snel relevante informatie. Ook signaleren ze dat een goede en goed doorzoekbare database met les- en leerlinggegevens noodzakelijk is.
Actiepunten
Het team stelt per taak ook diverse actiepunten vast waarbij ICT geen rol speelt:
-
De leraren plannen een gezamenlijk ‘bouwmoment’ voor het maken van groepsplannen, waarbij ze ervaringen uitwisselen.
-
Rond lesvoorbereiding spreken ze af om samen ideeën voor lessen te bespreken.
-
Waar het gaat om het geven van speciale aandacht aan individuele leerlingen tijdens de les, zien ze vooral individuele verbeterpunten. Onder meer komen voorbij: het inplannen van een start- en hulpronde in de klas, het vasthouden aan een tijdsplanning en het visualiseren van de afspraken voor de klas. Doel van de verbeterpunten is dat ze een meer voorspelbare leraar zijn.
Inzicht en onderling begrip
VSM zorgt voor inzicht in de problematiek én voor onderling begrip bij de leraren. Ze delen de onderbouwde keuzes met elkaar die ze vaak impliciet maken. Het eigen werkproces puntsgewijs doorlopen, uittekenen en aanpassen zorgt voor voldoening. Het team geeft aan dat vooral het zoeken naar concrete en toepasbare oplossingen veel energie geeft en het werkplezier en de onderlinge betrokkenheid bevordert.
Doordachte inzet
Een voorwaarde voor succesvol gebruik van ICT-oplossingen is hun doordachte inzet. Pas als randvoorwaarden goed zijn ingevuld, zoals voldoende goed functionerende tablets, digiboards en pc’s of gebruiksvriendelijke en up-to-date software, zorgt ICT voor soepelere werkprocessen en stressreductie. Te vaak komen in de laatste fasen van ICT-implementatie extra taken op het bord van de leraren terecht, zo signaleren ze. ICT kan dan juist de oorzaak van werkdruk zijn; het probleem en niet de oplossing.
Interview
OBS Akkrum ging aan de slag met Value Stream Mapping om de werkdruk in kaart te brengen.