Leraar Alma van den Bos over blended learning
Hoe kun je leerlingen op maat begeleiden en voorzien van volwaardig onderwijs wanneer je afhankelijk bent van een combinatie van fysiek onderwijs in de klas en een deel online? In deze video helpt Alma van den Bos je op weg met blended learning.
Meer over Alma van den Bos
Alma van den Bos is leraar en coördinator van het afstandsonderwijs bij Stichting Rijdende School. Deze stichting richt zich op onderwijs aan circus- en kermiskinderen, die in de zomer door het land trekken met hun ouders. Naast het lesgeven, houdt Alma van den Bos zich tijdens de coronacrisis bezig met de ondersteuning van reguliere basisscholen bij het vormgeven van onderwijs op afstand.
Bronnen
- Vraag van de Kennisrotonde: Wat is het effect van blended lesmateriaal op onderwijsresultaten?
- Een rapport over blended leren in opdracht van Kennisnet: Spanjers, Könings, Leppink & van Merriënboer (2014). Blended leren: Hype of verrijking van het onderwijs?.
Tips van Alma
- Zorg voor een online omgeving waar je heel gemakkelijk instructies en video’s in kunt delen. Wij werken met een eigen digitaal dagprogramma, maar online zijn veel alternatieven te vinden.
- Denk ook aan een goed werkend hulp-op-afstand systeem voor ondersteuning en hulp op onderwijskundig en technisch gebied.
- Wij geven de voorkeur aan de onderwijskundige software achter Basispoort die makkelijk te benaderen is vanuit huis en waarmee leerlingen door kunnen werken op eigen niveau.
- Zorg voor een goed ingesteld en beheerd Office365 account voor het werken met Teams en andere Office applicaties. Hiermee waarborg je de wet op AVG en dus de veiligheid van de leerlingen.
- En last but not least: Iedere leerling heeft de beschikking over een goed werkende laptop met headset en in ons geval een 4G verbinding met goede dekking.
Neem gerust contact op wanneer je hulp wil bij het vormgeven van blended learning.
Meer over de Rijdende School
- Bekijk het praktijkvoorbeeld: Hoe krijgen scholen inzicht in de leerlijn van scholen?
- Of het artikel over kleinschalig innoveren op het gebied van ICT bij de Rijdende School.