15 resultaten uit de Innovatievragen Onderwijs en ICT die jij direct kan inzetten
Scholen en besturen uit het hele land werkten binnen het programma Samen Slimmer Leren aan een innovatievraag rondom de inzet van ICT. De eindresultaten zijn beschikbaar voor de hele sector. Laat je inspireren en maak gebruik van de ontwikkelde tools en handreikingen.
-
App voor dreigende thuiszitters (Heliomare)
Wil jij apps inzetten om (dreigende) thuiszitters beter te ondersteunen? Heliomare ontwikkelde hiervoor de LOTkeuzehulp, waarin apps te vinden zijn door te zoeken op ondersteuningsbehoefte van (dreigende) thuiszitters. Meer over deze innovatievraag
-
Wikiwijspagina Digitale Geletterdheid (Jong Leren)
Een Wikiwijs-pagina over taal en digitale geletterdheid met een rijk aanbod van taal- en spellinglessen waarin de leerdoelen van digitale geletterdheid zijn geïntegreerd. Meer over deze innovatievraag
-
Onderzoeksrapport Gepersonaliseerd leren met ICT (Dynamiek)
Dynamiek onderzocht de ICT-kennis en vaardigheden van schoolleiders. Bekijk het onderzoeksrapport of gebruik de methodiek voor onderzoek in je eigen bestuur of school. Hun aanpak en resultaat delen ze in een visuele samenvatting. Meer over deze innovatievraag
-
Onderzoeksrapport Niet stapelen maar vervangen (SSPOH)
Wil je externe activiteiten, zoals een klassenbezoek aan het theater of bibliotheek, niet bovenop het curriculum laten komen, maar erin integreren? SSPOH ontwikkelde hiervoor een nieuwe aanpak. Dat deze aanpak succesvol is blijkt uit het onderzoek dat ze hebben uitgevoerd. Laat je inspireren! Meer over deze innovatievraag
-
Inspiratiedocument Digitale Geletterdheid (Lucas Onderwijs)
Meer weten over hoe je digitale geletterdheid kan integreren in taallessen? Bekijk het inspiratiedocument van Lucas Onderwijs. Of maak direct gebruik van de tool met nieuwe lessen voor groep 5 t/m 8. Meer over deze innovatievraag
-
Onderzoeksvraag: meer ruimte voor innovatie (OPSPOOR)
OPSPOOR maakt ruimte voor innovatie door ICT efficiënt in te zetten. In een online magazine reflecteren ze op het pad dat ze hebben bewandeld. Bomvol tips, ervaringen én vragen. Meer over deze innovatievraag
-
Interactieve keuzetool voor een nieuw portfolio (LEV-WN)
Op zoek naar de eerste stap bij het werken met (digitale) portfolio’s? LEV-WN ging je voor. Het proces dat het projectteam heeft doorlopen is vertaald naar praktische stappen in een keuzehulp die andere scholen kunnen helpt bij hun zoektocht naar een passend digitaal portfolio. Meer over deze innovatievraag
-
Inspiratievideo bewegend leren (De Haagse Scholen)
De Haagse Scholen zet ICT in om kinderen bewegend te laten leren. Hoe ze dat aanpakken delen ze in deze inspiratievideo. Meer over deze innovatievraag
-
Strip over slim opslaan en zoeken (SPOVenray)
Wil jij weten hoe je slimmer kan opslaan en zoeken in de google-omgeving? Bekijk de strip die SPOVenray ontwikkelde om medewerkers en leerlingen de mogelijkheden van deze nieuwe manier van werken te laten zien. Meer over deze innovatievraag
-
App-checker (Kerobei)
Kerobei bracht het landschap van goede en veilige educatieve apps in kaart. Bekijk de Kerobei App-checker of leer van de manier waarop Kerobei dit proces heeft aangepakt. Meer over deze innovatievraag
-
Praatplaat verbinding met de buurt (Viertaal)
Hoe kan een ontdeklab bijdragen aan de verbinding tussen een speciaal onderwijs school en de buurt? Viertaal zocht het uit. Hun bevindingen delen ze in een praatplaat. Meer over deze innovatievraag
-
Lesbrief ondernemerschap en kwartetspel (Best Onderwijs)
Het Best Tech Lab ontwikkelde onder andere een lesbrief ondernemen en een online presentatie over het door leerlingen gerunde ICT-lab. Deze leerlingen maakten ook een kwartetspel over digitale tools. Meer over deze innovatievraag
-
Aanpak ontdeklab (PCOU Willibrord)
PCOU Willibrord werkt samen met private partijen aan een innovatielab. De do’s en dont’s in een publiek-private samenwerking delen ze in een visuele samenvatting van hun innovatievraag. Meer over deze innovatievraag
-
Procesaanpak keuze portfolio (Quadraten )
Twaalf basisscholen van stichting Quadraten verdiepten zich met elkaar in wat een portfolio kan bijdragen aan de gezamenlijke ambitie om meer kindgericht te werken en het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Ze delen hun aanpak in een interactieve PDF zodat ook andere scholen hiermee aan de slag kunnen. Meer over deze innovatievraag
-
Aanpak ICT-bekwaamheid leraren
Met 8 pilotscholen ontwikkelde BOOR een aanpak voor het verhogen van de ICT-bekwaamheid van het lerarenteam. Binnenkort delen ze hun aanpak. Meer over deze innovatievraag